Étrendkiegészítők fogyáshoz

Hasznos étrend-kiegészítők a diétádhoz | Karnitin, fehérje

Saját fiók

Gajdács Ágnes belgyógyász, obezitológus szakorvos, a MediFat igazgatója segít eloszlatni a tévhiteket a témával kapcsolatban. Tévhitek csapdájában A súlyvesztés alapja mindig az energiaegyenleg rendezése. Ha hosszabb ideig több energiát viszünk be, mint amennyi szükséges, annak hízás a vége, hiszen a szervezet citrin hatása zsírsejtekben tárolja el az energiatöbbletet szükség esetére, és csak energiahiánynál kezdi felhasználni.

A fogyókúrás étrend-kiegészítők hatékonyságával több kutatás foglalkozott már, és néhány kivételtől eltekintve nem sikerült igazolni a placebót szedő csoporthoz képest a készítmények hatásosságát!

Sőt, az ismeretlen összetételű vagy eredetű étrend-kiegészítők akár veszélyesek is lehetnek.

étrendkiegészítők fogyáshoz

A legnagyobb csapda mégis a hamis hit és elvárás. Az emberek ugyanis azt hiszik, hogy ezek a készítmények lerövidítik a fogyókúra időtartamát. A hamis hit miatt viszont nem vagy kisebb mértékben változtatnak étkezési és testmozgási szokásaikon, majd csalódottá, depresszióssá válnak, ha a fogyás nem a vágyott mértékű. A táplálkozás az első! A étrendkiegészítők fogyáshoz célja azon tápanyagok pótlása, melyekből az átlagos táplálkozás során nem fogyasztunk eleget, használatuk azonban nem helyettesíti a megfelelő mennyiségű és minőségi összetételű étkezést, túlzott fogyasztásuk pedig veszélyes lehet.

Tévhitek csapdájában

A zöld tea élénkítő hatása összetevőinek köszönhetően elnyújtottabb a kávéénál, viszont fogyást önmagában nem étrendkiegészítők fogyáshoz.

A kolin és az inozitol fokozhatja a májban a zsírsavak lebontását, de minimum 1—3 hónap szedés szükséges.

étrendkiegészítők fogyáshoz

A CLA konjugált linolsav elvileg a testösszetétel helyreállításában segíthet. Ide sorolják még például a 1 hónapos fogyókúrás étrend, az almaecetet, a fahéjat, a csilit, a málnaketont is, de hatásuk a fogyásban nem igazolt!

Termogenetikus anyagcsere-serkentő szerek Az anyagcsere edzés nélküli felgyorsítására szolgáló serkentő hatóanyagok. A koffein a kávéban, teában, sport- és energiaitalokban, kólában, csokoládéban, guaranában, egyes gyógyszerekben található. Napi maximális dózisa mg egy csésze kávé 70— mg koffeint tartalmaza túladagolás szív- keringési és légzési panaszokat okozhat.

mennyit lehet leadni ilyen fogyást segítő formulákkal?

Kutatásokban a koffein a placebóhoz képest nem hozott létre jelentősebb fogyást. A Citrus aurantium keserűnarancs hatóanyagát, étrendkiegészítők fogyáshoz szinefrint tartalmazó készítmények fogyasztása szintén megfontolandó szív- és keringési mellékhatásaik miatt, még egészséges hobbisportolók számára is.

étrendkiegészítők fogyáshoz

Étvágycsökkentők Gyakori összetevő például a szerves króm, mely elvileg mérsékli az gyógyszer mellékhatás fogyás iránti vágyat, vagy a Garcinia cambogia, mely az étvágyat csökkenti. A szerves jód a pajzsmirigyműködés befolyásolása révén hat, pajzsmirigy-túlműködés, gyulladás esetén a fogyasztása nem ajánlott. Fehérjeturmixok A fehérje segíti az izomtömeg megőrzését és az immunrendszer megfelelő működését.

étrendkiegészítők fogyáshoz

Szükség esetén szóba jöhet a fehérjeporok használata, melyek többféle fehérjéből állnak, és a biológiai érték BVaz emészthetőség és az aminosav-összetétel alapján hasonlíthatók össze.

A kazein BV-je 77, lassú felszívódású, étkezés kiváltására önmagában vagy tejsavófehérjével kombinálva is alkalmas.

Ígéretes és kerülendő fogyókúrás étrend-kiegészítők

A tejtermékalapú készítmények helyett növényi fehérjekészítményeket pl. Népszerűek a fogyókúrában a mikrotápanyagokkal dúsított, ízesített fehérje-rost koncentrátumok, melyekkel egy-két vagy akár három főétkezés is kiváltható. A turmixok vitamin- és nyomelemtartalma többnyire az ajánlott napi bevitel alatt marad, ráadásul relatíve több szénhidrátot és kevesebb fehérjét tartalmaznak a tisztán fehérjéből álló termékekhez képest, jó alternatíva ezért egy jó minőségű fehérjepor kombinálása a számunkra legmegfelelőbb rostkészítménnyel és multivitaminnal.

Fotó: Shutterstock Élelmi rostok A rostok kellő mennyiségű folyadékfogyasztás mellett a teltségérzés fokozása révén az egészséges fogyásban is segíthetnek. Ha a táplálkozási ajánlásokban szereplő napi — g friss zöldséget és gyümölcsöt elfogyasztjuk, akkor a kellő rost- és folyadékbevitel megtörténik.

Ha nincs meg ez az adag, szükség lehet rostpótlásra a napi 30 g rost beviteléhez. Jó választás a kedvező árú és a magas koleszterinszintet igazoltan csökkentő zabkorpa vagy étrendkiegészítők fogyáshoz útifűmaghéj.

étrendkiegészítők fogyáshoz

Vitaminok, ásványi anyagok A kiegyensúlyozott mikrotápanyag-ellátottság az étvágy szabályozásában is fontos szerepet játszik. Mesterséges ásványianyag- és vitaminpótlás is szükségessé válhat megnövekedett igény pl. A D3-vitamin pótlása napfényszegény időszakban ajánlott, mert a szervezet számára jótékony hatású, és segítheti a fogyást.

étrendkiegészítők fogyáshoz

A szénhidrátéhség lehet például C-vitamin- króm- vagy magnéziumhiány jele.

További a témáról