Yoga étrend

Jóga és a táplálkozás: Hogyan hatnak az ételek a testre és az elmére?

EgészségJóga 0 gyógyszertári diéta Szinte mindenki számára ismert, hogy a jóga segítségével a test erős egészséges és hajlékony lehet. A jóga jótékonyan hat az emésztésre, légzésre, keringésre, hormonrendszerre és elérhető általa a testi-lelki harmónia, a belső nyugalom. A jóga eredeti, végső célja azonban nem yoga étrend fizikai közérzet javítása, hanem önazonosságunk felfedése és az elme kontrollálásával összekapcsolódás a Legfelsőbb Forrással.

A jóga nem csak sport vagy mozgásforma, ennél sokkal több.

Jóga és étrend – 5 fontos étkezési szabály jógázóknak!

Egy önmegvalósító folyamat, amely az élet minden területére kiterjed. A jógában fontos az testi egészség megőrzése, a test késztetéseinek kontrollálása, a belső béke elérése a gondolatok elcsendesítésével.

yoga étrend

A test egészségének és rugalmasságának, az elme nyugalmának megőrzéséhez az egyik kulcs a táplálkozás. A táplálkozás kihat az energiaszintünkre, egészségügyi állapotunkra, tudatunk minőségére, gondolatainkra, viselkedésünkre.

Bizonyos ételek a testet rugalmassá teszik, az elmét békéssé mások merevvé, tunyává teszik a testet, és feszültté, izgatottá teszik az elménket. Egy gyakorló jógi életében számos alapelv jelenik meg, amely nem csak a jóga ászának kivitelezésére, hanem az életmódra és az étkezésre is vonatkoznak: tudatosság, jógaszentírásokban meghatározott elvek követése, az egyén helyzetének figyelembevétele, kontroll elérése a légzés, test és az elme felett és az egyszerűség.

A jógaszentírásokban vannak olyan szabályok, melyek az étkezésre vonatkoznak, továbbá részletes leírások találhatóak arra vonatkozóan, hogy az ételek hogyan hatnak a testre és az elmére.

A jógikus étrend alapvetően lakto-vegetáriánus — azaz a jógi húst, halat, tojást nem fogyaszt. A jógikus táplálkozásban preferált ételek jó emésztést biztosítanak, egyszerűek, természetesek, frissek, energiával töltenek fel, egészségessé, ellenállóvá yoga étrend a test és nyugodt, békés elmét eredményeznek. A leírások alapján elsődlegesen előnyben kell részesíteni az olyan élelmiszereket, melyek energiában pránában gazdagok — ilyenek a gyümölcsök, zöldségek, gabonák, magvak melyek vegyszermentesen, természetes körülmények között közvetlenül a nap, a holdfény, a yoga étrend, a víz segítségével teremnek.

Egészségügyi állapotnál a legfontosabb, hogy a húsból nagy fogyás tv2 ételek emésztése nehézkes és az emésztési folyamat során számos káros anyag keletkezik, mely a testi egészségre ártalmas és betegségek forrása lehet ízületi problémák, májbetegség, daganatos megbetegedésektovábbá merevvé teszi a testet. A tartósítószerezett, vegyszerezett, nem természetes alapételek is káros hatással vannak az egészségügyi állapotra.

Erőszak nélküliség — ahimsza. A jóga egyik lényeges alapelve, szétválasztó diéta étrend a jógi szeretettel viszonyuljon más élőlények és a környezete felé, tisztelje az életet, ne akarja elpusztítani.

Egy gyakorló jógi azért sem fogyaszt húst, mert a testi egészség fenntartható anélkül, hogy más élőlényeket ehhez el kelljen pusztítani. Továbbá ismert, hogy az állattenyésztés nagyon súlyosan károsítja a környezetet levegőszennyezés, vízfogyasztás, földterületek felhasználása és növény alapú élelmiszerek fogyasztásával nagyon sokat tehetünk a környezet védelméért és megoldható lenne a földön az éhezés kérdése is.

A legfontosabb tényező az ételek tudatunkra gyakorolt hatása. Az anyagi világot három minőség építi fel: a szattva jósága radzsasz szenvedély és a tamasz tudatlanság.

yoga étrend

Ezek a minőségek mindent áthatnak, kötőerőknek is hívják őket. Leginkább jellemzőik és hatásaik alapján lehet felismerni a különböző kötőerőket.

A szattva jóság minősége tisztább a többinél, nyugodtság, béke, harmónia, tudás és önkontroll jellemzi.

Január Jóga és étrend — 5 fontos étkezési szabály jógázóknak!

A radzsasz szenvedély jellemzője a vég nélküli vágy és sóvárgás, az emiatt történő nagy erőfeszítés és egyre növekvő mohóság illetve a sikertelenség esetén fellépő csalódottság és düh. A tamasz tudatlanság jellemzője a hanyag inaktivitás, érdektelenség, őrület, lustaság és yoga étrend. Ezeket a minőségeket megismerve fejlődik az érzékenységünk yoga étrend tudatos választásokon keresztül tudjuk erősíteni egyik vagy másik hatását az életünkben és a tudatunkban.

Ez vonatkozik az ételek megválasztására, ha tudjuk melyik étel, hogyan hat a testünkre és az elménkre tudatos yoga étrend dönthetünk az ételeken keresztül fizikai közérzetünk vagy elménk állapota felől.

yoga étrend

A Bhagavad-gita a jóga egyik alapműve, amiből rengeteg hasznos információt tudhatunk meg arról, hogy mi segíti elő és mi gátolja a jógik fejlődését. Általános és specifikus ismereteket egyaránt szerezhetünk általa. Akinek evése, alvása, pihenése és munkája szabályozott, az a jóga gyakorlásával minden anyagi fájdalmat képes megszüntetni.

Jógikus táplálkozás 1. (testi szint)

Az ilyen ételek lédúsak, zsírosak, táplálóak, és örömmel töltik el a szívet. A legfontosabb hatást a tudatunkra fejtik ki.

yoga étrend

Az intelligencia élesebb lesz, tisztább tudatot és gondolkodást illetve az érzékek kifinomulását fogjuk tapasztalni. Szattvikus ételek: olyan édesítők melyek természetesek és nem mentek finomítási folyamatokon nyers nádcukor, méz, aszalt gyümölcsöka finom friss gyümölcsök alma, körte, eper, cseresznye, banán, datolya, szőlő, füge, áfonya, narancs, citrom zöldségek cukkini, brokkoli, répa, cékla, karfiol, paprika, spenót, padlizsán, uborka, karalábé, édesköményolajos magvak mandula, napraforgómag, tökmag, dió, mogyoró, kókuszgabonafélék rizs, búza, quinoa, árpa, hajdina a hüvelyesek, különösen a yoga étrend bab és a házi friss bio és nem homogenizált tejtermékek — tej, ghí tisztított vajfrissen készített joghurt és házi sajt.

Jóga és a táplálkozás: Hogyan hatnak az ételek a testre és az elmére?

A nyugodt körülmények között, megfelelő lelkiállapotban elfogyasztott étkezés szattvikusan hat ránk. Az ilyen ételek boldogtalanságot, szenvedést és betegséget okoznak. A hirtelen intenzív tapasztalatok feltornázzák az ingerküszöböt ezért a normális ingereknél egyre nagyobb tompaságot fogunk tapasztalni. Az emésztőszervrendszer hosszú távon megbetegszik. Az zöld kávé ára ételek nyugtalanná és kontrollálhatatlanná teszik az elmét.

Jógikus receptek

Ide tartoznak a hagymafélék, erős fűszerek, kávé, tea, kakaó és csokoládé. A túlzottan gyors evés is radzsasztikusan hat a testünkre és személyiségünkre.

Az ilyen tápláló étel édes, lédús, gyarapító és ízes. A jógatáplálkozás alapvetően vegetáriánus. Olyan tiszta, egyszerű, természetes ételekből áll, amelyek könnyen emészthetők és könnyen beépíthetők, így az egészséget szolgálják. A testet könnyűvé és karcsúvá, az elmét tisztává, a szervezetet pedig ellenállóvá teszi a betegségekkel szemben. Szattvikus — tiszta táplálékok Táplálják és tisztítják a testet, az elmére nyugtató hatással vannak: gyümölcsök, zöldségek, gabonák, olajos magvak, méz, tej és tejtermékek.

Fáradttá, tunyává teszik a testet, az elmét is kedvezőtlenül befolyásolják a személyiséget haragot, ingerlékenységet, depressziót eredményezhetnek. A tudatlanság minőségébe tartoznak a húsételek a tengeri élőlények istojás, alkohol, erjesztett ételek mint pl.

A túl sok étel fogyasztása is tamasztikusan hat a szervezetre. A jógikus étrend alapvetően természetes alapanyagokból készült, szattvikus, vegetáriánus ételek fogyasztását részesíti előnyben Az elfogyasztott ételek mennyiségére vonatkozóan a jógaírások azt javasolják, csak félig töltsük meg a gyomrot étellel, egy negyed részét folyadékkal, és yoga étrend egy negyed részt üresen, hogy az emésztés során felszabaduló gázoknak legyen helye.

Akkor együnk, amikor éhesek lettünk és az előző táplálékot már megemésztettük — azaz óra teljesen el két étkezés között. Lehetőleg este ig fogyasszuk el a vacsorát, és lefekvés előtt néhány órával már ne együnk.

Ha megfelelően étkeztünk, étkezés után tele vagyunk energiával és elégedettnek érezzük magunkat — ha elnehezültnek érezzük magunkat, nem volt megfelelő az étkezés. Amikor elkezdjük felfedezni a jógikus étkezést, észrevesszük az alapanyagok változatosságát, ételek sokszínűségét, az ízek és aromák gazdagságát. Vitalitásunk fokozódik, szűnnek súlyproblémáink és javul az emésztésünk és az egészségünk, továbbá tisztulnak az érzékek ízlelés, szaglás, hallás és változásokat tapasztalunk viselkedésünkben.

yoga étrend

A jól összeállított, jógikus étrend egészségügyi és élettani szempontból minden követelménynek megfelel, változatos, ízletes, egészséges. A fenti alapelveket lépésről lépésre javasolt beépíteni az életmódodba.

A jógi diéta: Hogyan kell enni, mint egy jógi

Kezdetben csak egy-egy dolgon próbálj változtatni és figyeld meg a tapasztalásokat — több energiád lett-e, nyugodtabbnak érzed-e magad.

Nem szabad hirtelen mindenről lemondani, itt is a fokozatosság a hogyan diétázzak. Légy szeretettel és türelemmel saját magad felé, és fontos, hogy az étkezések örömmel töltsenek el.

Ennek, a Védák részét képező tudásanyagnak egyes elemei paradoxnak tűnő módon aktuálisabbak, mint évezredekkel ezelőtt. Az ájurvéda az egészségmegőrzés leglényegesebb eszközének a megfelelő táplálkozást tartja. A táplálkozás iránti szükséglet alapvetően adott, tehát már csak a helyes módját kell megtalálnunk. Az ájurvéda igen sok szempontot vesz figyelembe a helyes táplálkozási mód kialakításához. Az egyik leghangsúlyosabb az erőszakmentesség ahimszáami azt jelenti, hogy a húst nem ajánlja alapvető fogyasztásra, nem tartja hasznosnak, sőt sokak számára egészségügyi szempontból is inkább kifejezetten károsnak véli.

Élj harmóniában Jógastúdió — Vitai Kati jóga, életmód, táplálkozás, meditáció, masszázs Submit a Comment Your email address will not be published.

További a témáról